fredag 28. november 2014

Uavhengighet



Med god uavhengighet har du frihet mellom kropp og tanke. Det betyr at armer og ben gjør det som hodet tenker. På dette feltet skiller trommeslagere seg fra andre instrumentalister. Det er vesentlig større behov for både grov- og finmotorisk kontroll hos en slagverker. Hvordan får vi kroppen til å gjøre det vi ønsker?

Sitat

"Playing well with others is important - not being too flashy, just keeping good time and of course coming up with cool beats. A good snare drum, kick drum, high hat. Just getting good at the hand feet coordination".Chad Smith - Red Hot Chillipepper

Tre tema:

  • Open handend
  • Grov- og finmotorikk
  • Mengdetrening

Open handedGjennom historien har trommesettet fått sin plassering med hihat til venstre og basstromme til høyre. Høyrehendte bruker høyre hånd med enn den andre hånda. Siden de fleste trommeslagere er høyrehendte vil de naturligvis ha mer ferdigheter med høyrehånd. Derfor utviklet trommespillet seg med høyrehånd i ledelsen. 
Dette førte til at man spiller på hihaten med høyrehånd - selv om det innebærer å krysse hendene mesteparten av tiden. 

Open handed er en metode som endrer på dette. Man rett og slett øver opp venstre hånd til å spille på hihatten og det sm er på venstresiden av oppsette. Mens høyre hånd tar seg av det som er på høyre side av oppsettet. 

Eksponenter for denne måten å spille på er slagverkere som Simon Phillips og Billy Cobham.  


Trommeslager Simon Phillips (TOTO, Andrew Lloyd Webber, Big Country) forteller om hvordan oppsettet hans krever at han bruker open handed teknikk.   

Grov- og finmotorikk
Nybegynnere på ski kan ende opp i passgang. Gradvis får de trening og lærer seg diagonalgang. Dette er eksempel på grovmotorisk koordinasjon og uavhengighetstrening. 

Når du skal holde en trommestikke griper du med to fingre, mens de andre legger seg pent langs ved stikken og støtter grepet. Det å gripe med noen fingre, og slappe av i andre fingre er finmotorisk kontroll. 

Kombinasjonen av disse to legger grunnlaget for alt du skal gjøre på trommene. 

For å få til dette fines det en mengde ulike metoder og øvelser. Du kan f.eks. starte med å lære deg forskjellige stilarter. De inneholder ulike koordinasjoner og du blir gradvis med uavhengig. 

Eller du kan gå igjennom ulike metoder for å trene grnnlagsøvelser. garu Chaffee har en metode som heter Fatback. Gary Chester har sine øvelser samlet i boken New Breed. Alan Dawson har et melodisk konsept knyttet til uavhengighet som er mye brukt. Jim Chapin har en metode osv. 

Det spiller nesten ingen rolle hvilken av disse du lærere deg...du bare må gjøre det. Uavhengighetsøvelser gir deg frihet til å spille det DU vil spille. Du blir sjef over kroppen og åpener muligheter. 


Her forklarer Gary Chaffee hvordan du kan øve opp uavhengigheten mellom hender og ben. Argumentet hans er å bli fri til å spille sammen med bassrytmikken. 

Mengdetrening
Armer og ben gjør stort sett som de vil i begynnelsen. Derfor må du trene mye på å få kontroll over motorikken. Ulike kombinasjonsbevegelsene må trenes mye. Det er som med idrett - mengdetrening må til. 

Kombiner derfor slik type trening med god musikk. Sett alle slike øvelser inn i en musikalsk grunnidé. Ikke la det bli som en styrkeøvelse med vekter. Gi det idémessig mening gjennom tanker og fantasti. 

Ved å lage deg tre spillelister på 20 minutter får du naturlig variasjon i lvelsen og kan forme de motoriske øvelsene til stemninger og musikalske bilder.  

Les mer
Neste område er - historie.