fredag 28. november 2014

Sound


Det engelske ordet Sound favner mer enn det norske ordet lyd. Sound er også klang, karakter, dybde og varighet. Jeg føler at det ordet inneholder et større univers enn bare selve ordet lyd.

Tre Tema:
  • Stemming
  • Verktøy
  • Instrumentarium
Stemming
For å få god lyd i trommene er det flere faktorer du som trommeslager kontrollerer.
  • Hvordan du slår
  • Valg av stikker
  • Valg av skinn
  • Skinnets tilstand (brukt eller nytt) 
  • Trommens materiale
  • Trommens dimensjoner 
  • Rommets akkustikk 
  • Musikkstil 
  • Sangens toneart 
  • Personlig smak 
Når så mange faktorer er med i spillet blir det viktigste for trommeslageren å være bevisst på hva han hører. Hva slag ide er det du har om lyden du trenger? Hvordan får den lyden til å skje?

Det er først når du aktivt begynner å jobbe med å stemme - eller justere - trommene, at du kan få kontroll på lyden. Prøve og feile, teste og undersøke. Det er det som skal til...samt sjekke ut hvilke ulike erfaringer andre trommeslagere har.

Også er det alltid lurt å ha litt gaffatape på lur. HEr kan du se hvordan Geir Digernes rulle sammen en pølse av gaffa tape for å dempe trommene sine. Et gammelt, men svært velfungerende tips.



Verktøy
Hva du spiller med e rogså viktig for lyden du får ut. ved å velge ulike verktøy får du ulike klang. Stikker, visper og klubber skaper forskjellige anslag.

I tillegg har tyngen på verktøyet betydning for klangfargen. En tung klubbe vil få ut mer dybde og bass i lyden. Det egner seg godt på f.eks. store trommer og cymbaler, mens små stikker ikke har nok vekt til å aktivisere trommens rom.

Visper finns i måte plast og metall. Dette gir forskjellig lyd og effekt på cymbaler og skarptrommer.


Instrumentarium
I slagverkfamilien finnes det et ekstremt stort mangfold av instrumenter:
  • Klassisk (korps, orkester, bassband) 
  • Melodisk (vibrafon, klokkespill, pauker og marimba)
  • Etnisk (djembe, cajun, talkingdrum, shekere, kalimba osv.)
  • Trommesett (fra jazz til heavy Metal)
  • Marchingband (trippletom, maschingsnare, koreografi osv.)
  • Latinamerikansk (congas, bongos, timbales, guiro osv.)
  • Brasiliansk (tamburim, surdo, pandeiro, reco osv.)
  • Elektriske trommer (spd-sx, TD-serien, SPD-30 osv.) 
  • Elektronikk (NordDrum, 
For en trommeslager er det viktig å ha oversikt på alt dette. Ikke være spesialist, men har handson erfaring med de fleste instrumentene. Og da er det viktig at du får erfaring med å spille dem i samspill - sammen med andre - i kontekst.

Dette tar selvsagt tid, men vil åpne øynene dine for mangfoldet og dybden i instrumentfamilien vår.

Alikevel vil jeg dele denne filmen. Jeg traff nemlig slagverker Gary Novak i Oslo høsten 2014. Han er kjent for å ha spilt med bl.a. Chic Corea, Alanis Morrisette og Eros Ramazzotti. Nå for tiden spiller han med Michael Landau og Scott Henderson foruten å komponere musikk for bl.a. TV-serien Californication.

Det som er spesilet spennende med Gary er at han har spilt med Dave Weckl - som bassist. Gary er nemlig en svært habil bassist og jeg snakket med han om nettopp hvilket perspektiv dette gir han som trommeslager.


Jeg intervjuet Gary Novak i Oslo 1. november 2014. han var på turne med Scott Henderson og vi fikk blant annet en fin prat om hvor viktig basspilling har vært, og er, for hans trommespill. 

Les mer
Neste område er - dynamikk.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar